Als je een eigen bedrijf hebt, heb je het vaak heel druk. Of nee, eigenlijk zeg ik dit verkeerd. Je hebt het altijd druk. Er gaat geen dag voorbij dat je écht het gevoel hebt dat je tijd over hebt. En tijd is natuurlijk geld! Je wil dus zo veel mogelijk tijd besparen met alle klusjes en taakjes die je moet doen. Dit kan gelukkig heel makkelijk. Als je namelijk zo veel mogelijk digitaal doet, gaat dit vaak veel sneller. Wil je precies weten hoe dit werkt? Lees dan snel verder. Ik heb voor jullie een aantal voorbeelden van dingen die je kunt digitaliseren om zo veel mogelijk tijd te besparen. En dan blijft er meer tijd over om in de ontwikkeling van je onderneming te steken. WIN-WIN dus!
Vermijd losse papieren
Mijn eerste tip is om het werken op papier te vermijden. Althans, grotendeels dan. Je aantekeningen kan je natuurlijk prima op papier maken. Maar belangrijke dingen zijn veel handiger om digitaal vast te leggen. Losse papieren kunnen namelijk kwijtraken en sneller vervangen. Zorg dus dat je een aparte digitale map hebt voor al je werk, veel handiger. Wel is het fijn als je deze al vanaf het begin van je onderneming op orde houdt. Neem dus af en toe even de tijd om wat bestanden te ordenen of op te schonen. Tot slot is het slim als je eens in de zo veel tijd (ligt er ook aan hoe belangrijk de bestanden zijn) een back-up maakt of je map in een online opslagplaats zet. Als er dan wat met je laptop gebeurt, is er in ieder geval iets minder paniek.
Handige programma’s
Ten tweede zijn er heel veel programma’s om je het leven ietsje makkelijker te maken. Je kunt hierbij denken aan simpele dingen zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke agenda maken met je werknemer(s)/secretaresse. Maar je kunt ook aan ingewikkeldere dingen denken zoals een handig boekhoudprogramma die het meeste werk al voor je doet. Soms is het wel even een klusje om deze programma’s onder de knie te krijgen. Maar tijd investeren kan het ook zeker waard zijn. En zeker in het geval van tijdrovende klussen als boekhouding en andere administratie.
Werken met klanten
Tot slot kan je als je veel werkt met klanten tijd besparen. Klanten hebben vaak heel veel vragen en mailen je soms suf. Met een live chat kunnen klanten hun vraag gelijk stellen en hierop ook direct antwoord krijgen. Dit werkt vaak allereerst sneller dan een mailwisseling. En daarnaast hebben zij hun antwoord gelijk dus zullen ze jou niet meer lastig vallen. Het enige wat je moet doen is mensen inhuren die de live chat op bepaalde tijden willen bedienen. Ook hiervoor moet je dus investeren in personeel. Maar geloof mij; als je de middelen hiervoor hebt, is dat het zeker waard. Dan kun jij je focus leggen op belangrijkere mails over bijvoorbeeld samenwerkingen en onderhandelingen.